
Den här multidisciplinära forskningsarean koncentrerar sig på tillämpningen additiv tillverkning för att skapa skräddarsydda, optimerade och hållbara produktionslösningar för implementering av vätgas i energi och transportlösningar. Forskningsutmaningar är att möjliggöra konvertering av existerande gasturbinlösnignar för vätgasförbränning, optimera post-AM teknologier och för att förhindra att egenskaper försämras av vätgasanvändningen. Dessutom att genomföra experimentell validering av prov under realistiska integrerade förhållanden, samt att ta hänsyn till ytterligare aspekter såsom sensorteknologi i konstruktion, utveckla modeller och ytbehandlingar, metoder att minska påverkan av korrotion och oxidation samt väteförsprödning, samt att förhindra elektriska/termiska ytskikt.
Här samarbetar Chalmers med Siemens Energy, RISE och Scania.
Publikationer
- Development and Validation Under Engine Operation Environment of Additively Manufactured Hot Turbine Parts, Lindbäck, M., Frankolin, K., Tuneskog, E., Karlsson, B., & Wang, L. (2023)
- Large Eddy Simulations of Flow over Additively Manufactured Surface: Impact of Roughness and Skewness on Turbulent Heat Transfer, Himani Garg, Guillaume Sahut, Erika Tuneskog, Karl-Johan Nogenmyr and Christer Fureby (2024)
- Hydrogen embrittlement and corrosion behavior of low-temperature carburized austenitic stainless steel, Qin X, (2024)
- Characterizing and Modelling of Surface Roughness and its Impact on Additively Manufactured Fluid Components, Thuneskog E. (2024)